Świetliki

Nauczyciel wychowania przedszkolnego:

  • Ewa Bąk

Pedagog specjalny:

  • Małgorzata Kaszubiak

Pracownik obsługi:

  • Marzena Czyż

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC MAJ

I  TYDZIEŃ 5-9.05.2025-MOJA MIEJSCOWOŚĆ – MÓJ REGION”

  • Słuchanie wiersza M. Strękowskiej-Zaremby pt: „Małe miasteczko”-rozmowa na temat wiersza. Wskazywanie różnic między miastem a wsią.
  • Oglądanie różnych herbów miast -wskazanie herbu Poznania.
  • Zabawy z kostkami- dodawanie i  odejmowanie w zakresie 10. Zapisywanie działań matematycznych np.: 3+5=8; 10-5=5.
  • Wykonanie albumu „Poznań moje miasto”.

II  TYDZIEŃ 12-16.05- „POLSKA MOJA OJCZYZNA ”

  • Oglądanie filmu „Gniazdo Orła Białego”-rozmowa na temat filmu.  Oglądanie godła Polski. Nazywanie pierwszej stolicy Polski.
  • Oglądanie prezentacji „Warszawa stolica Polski”-poznanie herbu Warszawy. Zapoznanie            z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi.
  • Nazywanie państw należących do Unii Europejskiej oraz rozpoznawanie flag niektórych krajów.
  • Oglądanie  ilustracji „Wielcy Polacy”-poznanie znanych i ważnych postaci dla Polski.

III  TYDZIEŃ 19-23.05.2025- „ŁĄKA W MAJU”

  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej -Zaremby „Zabawa w chowanego”-wyjaśnienie znaczenia barwy ochronnej dla zwierząt.
  • Oglądanie ilustracji „Pszczoły”-wyjaśnienie powiedzenia-pracowity jak pszczoła. Omówienie zasad bezpiecznego zachowania w kontakcie z owadami.
  • Rozwiązywanie zagadek „Mieszkańcy łąki”.
  • Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla „Od gąsienicy do motyla”.
  • Zabawa „Bingo”-rozpoznawanie liter, czytanie wyrazów.

IV  TYDZIEŃ 26-30.05.2025- „ŚWIĘTO RODZICÓW ”

  • Słuchanie wiersza J. Koczanowskiego pt: „Mama i tata”- udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Rozmowa na temat : Jaka jest moja mama?; Jaki jest mój tata?.
  • Nauka rymowanki „Mamo, tato cóż Ci dam”.
  • Zabawa matematyczna „Kwiaty dla mamy”-rozwiązywanie zadań z tekstem.
  • Zabawy z rozsypanką wyrazową-układanie zdań.

Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka – to lubię”

„Mała ekonomia”

  • zapoznanie z historią i znaczeniem pieniądza
  • zapoznanie z pojęciem „budżet” (budżet domowy)
  • poznanie nominałów polskich monet i banknotów
  • zorganizowanie kącika sklepowego: zabawy tematyczne w sklep: używanie papierowych sylwet pieniędzy w zabawie
  • zorganizowanie wycieczki do sklepu / oddziału bankowego.

SPRING / EASTER – KWIECIEŃ

  • „Hello Spring” – prezentacja słownictwa i zwrotów związanych z wiosną
  • „Spring is here” – zabawy językowe z flashcards
  • „Boom Chicka Boom Easter’ – zabawy z piosenką
  • „What is in the Easter basket?” – zabawy o tematyce Wielkanocy
  • „Easter basket” – gry i zabawy językowe w oparciu o świąteczne słownictwo
  • Aktywne słuchanie książki „The very hungry Caterpillar”

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC KWIECIEŃ

I  TYDZIEŃ 31.03-4.04.2025- „WIOSENNE POWROTY”

  • Odkrywanie litery „j,J”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Wołanie wiosny”.
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych-dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
  • Oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci „Wiosenne powroty ptaków”. Nazywanie ptaków wracających do Polski.
  • Słuchanie opowiadania  H. Zdzitowieckiej pt:„Gdzie budować gniazda?”. Opowiadanie historyjki obrazkowej „Gniazdo wilgi”.

II  TYDZIEŃ 7-11.04.2025- „WIOSNA NA WSI”

  • Odkrywanie litery „ż, Ż”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Zabawa „Mama i jej potomstwo”-nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka. Rozwiązywanie zagadek.
  • Ćwiczenia słuchowe-rozpoznawanie głosów zwierząt.
  • Zabawa matematyczna „Mierzymy”-mierzenie długości krokami, stopa za stopą.

III  TYDZIEŃ 14-18.04.2025- „WIELKANOC”

  • Odkrywanie litery „f, F”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt: „Gipsowe pisanki”-rozmowa na temat treści opowiadania, poznanie zwyczajów wielkanocnych.
  • Zabawa „Ciepło-zimno-”Szukamy pisanki”.
  • Wykonanie wielkanocnego koszyczka -składanie według instrukcji.

IV  TYDZIEŃ 22-25.04.2025- „ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY”

  • Odkrywanie litery „ż,Ż”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby pt: Nosorożce noszą pokrowce”-rozmowa na temat treści, zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi.
  • Zabawa pantomimiczna „Jakie to zwierzę?”.
  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Dżungla”-zabawy przy piosence.

V  TYDZIEŃ 28.04-2.05.2025- „DBAMY O PRZYRODĘ”

  • Odkrywanie litery „h, H”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej pt: „Strażnicy przyrody”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Kształtowanie postaw proekologicznych.
  • Rozmowa na temat „Jak należy dbać o przyrodę?”.
  • Słuchanie wiersza A. Kaczor pt: „Segregowanie śmieci”-rozmowa na temat treści wiersza. Zabawa „Segregujemy śmieci”.

Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka -to lubię”

„Intuicje geometryczne”

  •  utrwalenie poznanych figur geometrycznych płaskich typu koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt oraz poznanie nowych: rąb, koło podzielone na pół, trójkąt równoboczny, różnoboczny, równoramienny itp.  (Dary Froebla)
  •  poznanie figur geometrycznych przestrzennych typu: kula, sześcian, walec itp. (Dary Froebla)
  •  zabawy sensoryczne z wykorzystaniem brył: doświadczanie kształtu, wielkości, brył za pomocą dotyku
  •  zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem brył (Dary Froebla)
  •  rysowanie kreatywne: kończenie rysunku z figur geometrycznych płaskich
  •  Teatrzyk matematyczny – „Bajka nowa prostokątna i kwadratowa” / „Trójkątna bajka”
  •  próby posługiwanie się cyrklem (praca plastyczna „Świat malowany cyrklem”)

ANGIELSKI – MARZEC

PETS AND FARM ANIMALS – ZWIERZĘTA DOMOWE ORAZ WIEJSKIE

– wprowadzenie słownictwa związanego ze zwierzętami domowymi

– „I have a pet” – zapoznanie z tekstem i melodią utworu

– zabawy z piosenką „I have a pet”

– aktywne słuchanie książeczki „1,2,3 which one is me?” – zwierzęta domowe i ich odgłosy

– gry i zabawy językowe w oparciu o flashcards i inne pomoce dydaktyczne

– wprowadzenie słownictwa związanego ze zwierzętami na wsi

– aktywne słuchanie książeczki „1,2,3 which one is me?” – zwierzęta na wsi i ich odgłosy

– gry i zabawy językowe z wykorzystaniem kart do drylowania itp.

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC MARZEC

I  TYDZIEŃ 3-7.03.2025- „NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE”

  • Odkrywanie litery „p, P”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt: „Mikrusek”-rozmowa na temat treści opowiadania, zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego.
  • Ćwiczenia w liczeniu „10 Ufoludków”-zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10.
  • Wykonanie rakiety według pomysłu dzieci z rolek po papierze.
  • Przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.

II  TYDZIEŃ 10-14.03.2025- „ZWIERZĘTA PÓL I LASÓW”

  • Odkrywanie litery „u,U”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt: „Ktosiek”-rozmowa na temat opowiadania, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Składanie obrazków z części „Zwierzęta pół i lasów”.
  • Wycinanie i składane według instrukcji „Zajączek”.
  • Porównywanie tempa poruszania się zwierząt „Kto szybciej, kto wolniej?”.

III  TYDZIEŃ 17-21.03.2025- „MARCOWA POGODA”

  • Odkrywanie litery „c,C”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie opowiadania M Strękowskiej-Zaremby  pt:„W marcu jak w garncu”.Wyjaśnienie znaczenia przysłowia  w marcu jak w garncu.
  • Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Kolorowe koła”. Zabawa matematyczna „Kule i koła”
  • Pożegnanie zimy powitanie wiosny-zapoznanie z ludowym zwyczajem topienia Marzanny.

IV  TYDZIEŃ 24-28.03.2025- „WIOSENNE PRZEBUDZENIE”

  • Odkrywanie litery „ł,Ł”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie wiersza B. Głodkowskiej „Wiosna i moda”-rozmowa na temat treści wiersza. Zastanawianie się jak należy ubierać się wiosną?
  • Układanie i rozwiązywanie zagadek „Wiosenne kwiaty”.
  • Zabawa matematyczna „Wiosna na łące”-rozwiązywanie zadań z tekstem, dodawanie                    i odejmowanie w zakresie 10.

„Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka -to lubię”

„Mierzenie czasu- kalendarz i zegar”

  • dostrzeganie rytmu dni tygodnia, dostrzeganie rytmu miesięcy
  • posługiwanie się określeniami: dziś / jutro / pojutrze oraz dziś / wczoraj / przedwczoraj
  • oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Historia zegara”. Dyskusja nt. „Po co nam zegar?”, poznanie zawodu zegarmistrza
  • zapoznanie dzieci z zegarem wskazówkowym oraz elektronicznym
  • zabawy z zegarem: poznanie znaczenia wskazówek małej i dużej
  • mierzenie czasu trwania różnych czynności np. stoperem, porównywanie czasu trwania różnych czynności, stosowanie określeń: dłużej, krócej.

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LUTY

I  TYDZIEŃ 3-7.02.2025- „CO WIEMY O INTERNECIE”

  • Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „W sieci”
  • Słuchanie opowiadania „Jak korzystać z Internetu?”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
  • Szukanie informacji o ptakach  w Internecie-wykorzystanie laptopa.
  • Utrwalenie znajomości figur geometrycznych: koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat.

II  TYDZIEŃ 10-14.02.2025- „BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI”

  • Odkrywanie litery „g,G”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie piosenki „Bajkowe marzenia”.
  • Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej „Śpiąca królewna”.
  • Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej-składanie obrazka z części „Postacie z bajek

III  TYDZIEŃ 17-21.02.2025- „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”

Program Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna Poznań

  • Poznanie różnych źródeł i rodzajów dymów oraz ich szkodliwości dla ludzi i środowiska.
  • Opowiadanie historyjki „Podróż Dinusia”-rozmowa z dziećmi na temat skutków palenia papierosów.
  • Rozmowa kierowana przez nauczyciela nt. szkodliwości dymu nikotynowego dla naszego zdrowia; burza mózgów: „Jak unikać szkodliwego papierosowego dymu?”
  • Tworzenie własnego znaczka „Nie pal przy mnie”.
  • Zabawa „Gdzie jest Dinuś?”-posługiwanie się określeniami: na, pod, obok,za.

IV  TYDZIEŃ 24-27.02.2025- „MUZYKA WOKÓŁ NAS”

  • Odkrywanie litery „w, W”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Rozmowa na temat : Kim był Fryderyk Chopin, co komponował?, słuchanie wybranego utworu.
  • Zabawa „Instrumenty muzyczne”-nazywanie instrumentów, wyróżnianie głosek w nagłosie    i wygłosie.
  • Wycieczka do Multikina -musical „Doktor Dolittle i zwierzęta”.

„Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka -to lubię”

„Waga i ważenie”

  • ważenie zabawek klockami, stwierdzenie ile klocków ważny dana zabawka
  • używanie i stopniowanie określeń dotyczących ciężaru przedmiotów: ciężki, lekki, taki sam, cięższy, lżejszy
  • poznawanie różnego rodzaju wag, wyjaśnienie ich roli w określaniu ciężaru przedmiotów
  • eksperymentowanie z wagą szalkową: próby ważenia przedmiotów
  • eksperyment z małym woreczkiem gwoździ i workiem wacików: rozumienie, że ciężar przedmiotu nie zależy od jego wielkości.

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC STYCZEŃ

I  TYDZIEŃ- „MIJAJĄ DNI ,MIESIĄCE, LATA”

  • Odkrywanie litery „s, S”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Słuchanie opowiadania „O dwunastu miesiącach”-rozmowa kierowana na temat opowiadania, nazywanie miesięcy.
  • Oglądanie ilustracji- Drzewa w czterech porach roku-opisywanie wyglądu drzew, nazywanie pór roku.
  • Rozwiązywanie zagadek-miesiące, pory roku.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej-łączenie obrazka z jego cieniem.

II  TYDZIEŃ- „BABCIA I DZIADEK”

  • Odkrywanie litery „b,B”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9, zapoznanie z zapisem cyfrowym.
  • Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Nasi dziadkowie”-rozmowa na temat opowiadania.
  • Rysowanie portretów „Moja babcia, mój dziadek”.
  • Nauka wiersza „ Babcia i dziadek”
  • Przygotowanie prezentów z okazji święta babci i dziadka.

III  TYDZIEŃ- „POMYSŁY NA FERIE-LUBIMY SIĘ BAWIĆ”

  • Słuchanie wiersza B. Gellner- „Buty chcą iść na przechadzkę”-nazywanie różnych rodzajów butów: kozaki, kalosze, sandały itp.
  • Zabawa z kolorami-mieszanie farb.
  • Zabawa „Gdzie jest woreczek?”-posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za.
  • Rozwiązywanie zagadek -instrumenty muzyczne. Granie na instrumentach muzycznych.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie, kolorowanie- piłki małe, piłki duże.

IV  TYDZIEŃ- „POMYSŁY NA FERIE-WESOŁE ZABAWY”

  • Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej  „Czy śnieg jest czysty?”-rozmowa na temat opowiadania.
  • Zabawy z guzikami-segregowanie guzików według wielkości, koloru, ilości dziurek.
  • Zabawy z wodą-badanie i opisywanie właściwości wody. Rozmowa na temat „Dlaczego musimy oszczędzać wodę?”.
  • Zabawy przy piosence „Rodzina bałwanków”.
  • Lepienie z masy solnej.

Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”-   „Mierzenie długości i mierzenie płynów”

Mierzenie długości:

  • zapoznanie z narzędziem pomiaru: miarka krawiecka / miarka stolarska / taśma miernicza / linijka szkolna
  •  poznanie jednostek pomiaru długości: 1cm / 1 m / 1 km
  • zapisywanie wyniku pomiaru długości

Mierzenie płynów:

  •  przelewanie wody: zwracanie uwagi na zmiany objętości podczas dolewania lub odlewania wody
  •  mierzenie objętości wody przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie odmierzonej kubkiem wody do różnych butelek; próby wyjaśniania, dlaczego poziom wody w poszczególnych butelkach jest różny
  •  zabawy z wodą i kroplomierzem
  • zapoznanie z opakowaniami płynów: 1 litr / 2 litry / pół litra

Propozycje aktywności na grudzień 2024

02.12 – 06.12.2024

Temat kompleksowy: „Idzie zima ze śniegiem”

  • Odkrywanie litery „y, Y”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Słuchanie utworu Vivaldiego „Cztery Pory Roku” – Zima. Rozmowa nt pory roku – zimy, zapoznanie z oznakami zbliżającej się nowej pory roku
  • Praca z wierszem J. Brzechwy „Tydzień”, rozmowa kierowana nt. treści utworu; dostrzeganie zmian odwracalnych i nieodwracalnych
  • Analiza utworu A. Widzowskiej „Bałwanek godny Oskara” ; rozmowa nt. bezpiecznych zabaw na śniegu

09.12 -13.12.2024

Temat kompleksowy: „W oczekiwaniu na święta” 

  • „Świąteczne upominki dla najbliższych” – wykonanie prezentów dla rodziców
  • „Geometryczne Mikołaje” – wykonanie Mikołaja z figur geometrycznych
  • „Mikołaj i prezenty”- programowanie na macie wielkoformatowej
  • „Kolorowe bombki” – zabawy z rytmami z wykorzystaniem Darów Froebla
  • Praca plastyczna „Biało za oknem” – malowanie zimowego krajobrazu pasta do zębów

16.12 -20.12.2024

Temat kompleksowy: „Idą święta”

  • Odkrywanie litery „r ,R ”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby „Wymarzona choinka”, zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia, rozmowa nt. treści opowiadania
  • Zabawy z Darami Froebla – układanie choinki z wykorzystaniem Darów
  • Praca plastyczna inspirowana twórczością P. Mondrian „Bombka”

23.12 -27.12.2024

Temat kompleksowy: „W oczekiwaniu na…”

  • „Quiz pogodowy „Co robię, gdy…?”
  • Zabawa „Świąteczne bingo” z wykorzystaniem guzików oraz plansz o tematyce świątecznej
  • „Dokończ świąteczny obrazek” –  kreatywne malowanie. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości (przyklejanie kropki / kwadratu itp. na kartkę – kończenie pracy przez dzieci)
  • Zabawy matematyczne – porównywanie długości patyczków z których ułożone zostały śnieżynki. Porównywanie kształtów figur wykorzystanych w układance

30.12.2024 – 03.01.2025

Temat kompleksowy: „Czym jest przyjaźń?”

  • Słuchanie i omawianie wiersza Iwony Zielińskiej „Nie ma nic cudowniejszego jak przyjaciel”, rozmowa nt. treści , formułowanie własnych pytań, integrowanie grupy
  • Tworzenie siatki pytań nt. „Czym jest przyjaźń?”, zapoznanie z pojęciem  – przyjaźń
  • Słuchanie bajki terapeutycznej. Molickiej „Bajka o dwóch ołówkach”, uświadomienie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka, rozwijanie mowy.
  • Historyjka obrazkowa „Powiedz jak mogła skończyć się ta historia”
  • Zbiorowa praca „Dekalog prawdziwego przyjaciela”

12.12.2024r. godz. 15.00 – Bajkowe Jasełka w CK „Orle Gniazdo:”

Propozycje dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad

28.10- 31.10.2024r.

Temat kompleksowy: „Moja rodzina”

– Praca z wierszem J. Koczanowskiej „Mama i tata”, rozwijanie mowy dzieci; budzenie szacunku dla    rodziców; swobodne wypowiedzi dzieci nt czasu spędzonego z rodziną

– Odkrywanie litery „i, I” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– Kolorowe figury”- ćwiczenia w liczeniu, segregowanie figur wg kształtu, porównywanie liczb posegregowanych figur, układanie obrazka z figur

– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4, zapoznanie z zapisem cyfrowym

– Praca z wierszem A. Nosalskiego „O dwunastu braciach” – wprowadzenie nazwy nowego m – ca listopad; zabawa „Pory roku, dni tygodnia i miesiące”

04.11-08.11.2024r.

Temat kompleksowy: „Mój dom”

– Słuchanie wiersza „Dom rodzinny” P. Beręsewicza. Rozmowa kierowana. Opisywanie wyglądu własnego domu; zabawy w wyróżnianie głosek w nagłosie / wygłosie wyrazów związanych z domem

– Odkrywanie litery „T” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– Zabawy matematyczne  „W szafie Olka i Ady”-  rozwijanie umiejętności klasyfikowania, dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

– Rozmowa kierowana nt zwierząt hodowlanych w domu; nazywanie zwierząt, określanie warunków w jakich żyją; czytanie całościowe wyrazów: ptaki, ssaki, ryby

– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5, zapoznanie z zapisem cyfrowym

12.11-15.11.2024

Temat kompleksowy: „Moje prawa i obowiązki”

– Odkrywanie litery „d, D”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– Rozmowa nt praw i obowiązków dzieci oraz ochrony przed przemocą. Zapoznanie się z numerem ogólnopolskiego telefonu dla ofiar przemocy w rodzinie 800 120 002

– Projekt „Matematyka – to lubię” – porównywanie liczebności zbiorów / liczb z wykorzystaniem symboli: =, <, >

18.11-22.11.2024

Temat kompleksowy: „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”

– Odkrywanie litery „k, K”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6, zapoznanie z zapisem cyfrowym

– „Cztery pory roku” – rozmowa przy planszy dydaktycznej. Opisywanie poszczególnych pór roku, wymienianie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla każdej z nich.

– Praca z opowiadaniem A. Widzowskiej „Zębowa przygoda”; rozmowa nt treści opowiadania, rozwijanie mowy, zachęcanie do dbania o zęby

25.11-29.11.2024

Temat kompleksowy: „Jak wyglądał świat przed milionami lat?”

– Odkrywanie litery „l ,L’ – małej i wielkiej, drukowanej ipisanej;

– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, zapoznanie z zapisem cyfrowym;

– Projekt „Matematyka to lubię” – porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie znaków matematycznych; =,+,- oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych

– „Z wizytą pod ziemią” –  praca z obrazkiem inspirowana opowiadaniem Karaszewskiego „Węgiel” rozmowa nt treści opowiadania, Budzenie szacunku dla pracy.

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

I  TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD”

  • rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców
  • segregowanie warzyw i owoców
  • poznanie figury geometrycznej: kwadrat
  • zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Idą witaminki”
  • poznanie litery „o,O” -układanie modeli i schematów wyrazów  z literą „o, O” np.: oko,  Ola
  • poznanie cyfr: 1, 2

II  TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT”

  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt leśnych-rozwiązywanie zagadek
  • układanie historyjki „Jak Kolczatek szukał mieszkania”-słuchanie ciekawostek o jeżu
  • rozpoznawanie i nazywanie ptaków odlatujących do ciepłych krajów i pozostających w Polsce na zimę
  • zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Wiewióreczka”
  • poznanie litery „a,A”-układanie modeli i schematów wyrazów z literą „a,A” np.: aparat, Ala

III  TYDZIEŃ- „CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY?”

  • układanie historyjki obrazkowej „Jak powstaje chleb?”. Rozmowa na temat pracy: rolnika, młynarza, piekarza
  • zabawa badawcza „Jaka jest glina, jaki jest piasek? Co z nich otrzymujemy? Badanie rozpuszczalności gliny i piasku-wyciąganie wniosku:glina i piasek nie rozpuszczają się w wodzie
  • ćwiczenia  grafomotoryczne: rysowanie po śladzie, pisanie liter po śladzie
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazków z części „Zawody”
  • poznanie litery „m,M”-układanie modeli i schematów wyrazów: mama, Marta

IV  TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM”

  • poznanie figury geometrycznej prostokąt na podstawie wiersza M. Terlikowskiej-”Prostokąt”
  • zabawa „ Gdzie schowała się kropelka?”-zabawa na zasadach zabawy „ciepło-zimno”
  • zabawy przy piosence „Taniec w deszczu”
  • rozwijanie spostrzegawczości słuchowej-rozpoznawanie i nazywanie dźwięków z otoczenia (ulewa, wiatr, wichura itp)
  • poznanie litery „e,E”-układanie modeli i schematów wyrazów: ekran, Ela

Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”- październik- „Rytmy”

ZAGADNIENIA NA MIESIĄC WRZESIEŃ

I  TYDZIEŃ- „TO JESTEM JA”

  • poznanie kolegów i koleżanek z grupy
  • utrwalenie nazw części ciała
  • poznanie narządów zmysłu
  • dostrzeganie podobieństw między dziećmi i rodzicami
  • poznanie różnych regionów Polski-rozmowa na temat „Gdzie spędzaliśmy wakacje”

II  TYDZIEŃ- „MOJA GRUPA”

  • ustalenie zasad postępowania w grupie-KODEKS GRUPOWY
  • zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Dziękuję, proszę, przepraszam”-utrwalenie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren.
  • rozróżnianie prawej i lewej strony
  • nazywanie zjawisk pogodowych, nazywanie pór roku, miesięcy, dni 

III  TYDZIEŃ- „MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA”

  • utrwalenie zasad ruchu drogowego- wycieczka na skrzyżowanie
  • utrwalenie znajomości numerów alarmowych
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi
  • zapoznanie z figurą geometryczną : koło
  • klasyfikowanie przedmiotów na podstawie jednej cechy : wielkość

IV  TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ PRZEZ LAS I PARK”

  • poznanie oznak nowej pory roku: jesieni
  • nazywanie drzew i ich owoców np.: dąb-żołędzie, kasztanowiec -kasztany, jarząb-jarzębina
  • zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Idzie jesień przez świat”
  • poznanie grzybów jadalnych i trujących
  • tworzenie zbiorów „Dary jesieni”-rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych

Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”- wrzesień :orientacja w przestrzeni.

Angielski: „Classroom rules”

  • „Say hello, say goodbye” – utrwalenie piosenek na powitanie i pożegnanie
  • „Classroom rules” – zapoznanie grupy z zasadami obowiązującymi na zajęciach z języka angielskiego
  • „Classroom rules” – gry i zabawy językowe utrwalające poznane słownictwo i zwroty
  • Aktywne słuchanie książeczki „It is school time”; wprowadzenie słownictwa związanego z przyborami szkolnymi
  • „It is school time” – gry i zabawy językowe utrwalające słownictwo i zwroty związane z przyborami szkolnymi