Nauczyciele wychowania przedszkolnego:
- Justyna Pawlisiak
- Elwira Podgórska
Pedagog specjalny:
Pracownik obsługi:
- Magdalena Balcerska
Pomoc nauczyciela:
- Ewa Lubczyńska
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC MAJ:
I TYDZIEŃ 05.05 – 09.05.2025 „ŁĄKA W MAJU”
- Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej -Zaremby „Zabawa w chowanego”-wyjaśnienie znaczenia barwy ochronnej dla zwierząt.
- Oglądanie ilustracji „Pszczoły”-wyjaśnienie powiedzenia-pracowity jak pszczoła. Omówienie zasad bezpiecznego zachowania w kontakcie z owadami.
- Rozwiązywanie zagadek „Mieszkańcy łąki”.
- Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla „Od gąsienicy do motyla”.
- Zabawa „Bingo”-rozpoznawanie liter, czytanie wyrazów.
II TYDZIEŃ 12.05-16.05.2025 „POLSKA MOJA OJCZYZNA ”
- Oglądanie filmu „Gniazdo Orła Białego”-rozmowa na temat filmu. Oglądanie godła Polski. Nazywanie pierwszej stolicy Polski.
- Oglądanie prezentacji „Warszawa stolica Polski”-poznanie herbu Warszawy. Zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi.
- Nazywanie państw należących do Unii Europejskiej oraz rozpoznawanie flag niektórych krajów.
- Oglądanie ilustracji „Wielcy Polacy”-poznanie znanych i ważnych postaci dla Polski.
III TYDZIEŃ 19.05.-23.05.2025 „ŚWIĘTO PSZCZÓŁ” – projekt edukacyjny
- Wysłuchanie opowiadania A. Bahdaj pt. „Malowany ul”, rozmowa kierowana w oparciu o treść utworu
- Oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Z wizytą w ulu”, rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela; wyjaśnienie określenia „Pracowity jak pszczoła”
- Przygotowanie poidła dla pszczół
- Oglądanie filmu edukacyjnego „Gdzie i jak pracują pszczoły?”; przypomnienie zawodu pszczelarza; „Jak powstaje miód?” – układanie historyjki obrazkowej
IV TYDZIEŃ 26-30.05.2025- „ŚWIĘTO RODZICÓW ”
- Słuchanie wiersza J. Koczanowskiego pt: „Mama i tata”- udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Rozmowa na temat : Jaka jest moja mama?; Jaki jest mój tata?, zachęcanie do dłuższych wypowiedzi.
- Nauka rymowanki „Mamo, tato cóż Ci dam”
- Zabawa matematyczna „Kwiaty dla mamy”-rozwiązywanie zadań z tekstem.
- Zabawy z rozsypanką wyrazową – układanie zdań.
Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka – to lubię”
„Mała ekonomia”
- zapoznanie z historią i znaczeniem pieniądza
- zapoznanie z pojęciem „budżet” (budżet domowy)
- poznanie nominałów polskich monet i banknotów
- zorganizowanie kącika sklepowego: zabawy tematyczne w sklep: używanie papierowych sylwet pieniędzy w zabawie
- zorganizowanie wycieczki do sklepu / oddziału bankowego.
SPRING / EASTER – KWIECIEŃ
- „Hello Spring” – prezentacja słownictwa i zwrotów związanych z wiosną
- „Spring is here” – zabawy językowe z flashcards
- Aktywne słuchanie książki „The very hungry Caterpillar”
- „Boom Chicka Boom Easter’ – zabawy z piosenką
- „What is in the Easter basket?” – zabawy o tematyce Wielkanocy
- „Easter basket” – gry i zabawy językowe w oparciu o świąteczne słownictwo
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC KWIECIEŃ:
I TYDZIEŃ 31.03-4.04.2025- „WIOSENNE POWROTY”
- Odkrywanie litery „j,J”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Wołanie wiosny”.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
- Oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci „Wiosenne powroty ptaków”. Nazywanie ptaków wracających do Polski.
- Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej pt: „Gdzie budować gniazda?”. Opowiadanie historyjki obrazkowej „Gniazdo wilgi”
II TYDZIEŃ 7-11.04.2025- „WIOSNA NA WSI”
- Odkrywanie litery „ż, Ż”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Zabawa „Mama i jej potomstwo”-nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka. Rozwiązywanie zagadek.
- Ćwiczenia słuchowe rozpoznawanie głosów zwierząt.
- Zabawa matematyczna „Mierzymy”-mierzenie długości krokami, stopa za stopą.
III TYDZIEŃ 14-18.04.2025- „WIELKANOC”
- Odkrywanie litery „f, F”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt: „Gipsowe pisanki”-rozmowa na temat treści opowiadania, poznanie zwyczajów wielkanocnych.
- Zabawa „Ciepło-zimno-”Szukamy pisanki”.
- Wykonanie wielkanocnego koszyczka -składanie według instrukcji
IV TYDZIEŃ 22-25.04.2025- „MOJA MIEJSCOWOŚĆ – MÓJ REGION”
- Wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc kraju
- Mała ojczyzna „Lokalni artyści” – poznanie nazw wybranych ginących zawodów, zapoznanie z wyrobami rękodzielnictwa
- Nauka wiersza E. Stadtmuller „Kim jesteś”, kształtowanie poczucia przynależności narodowej, rozmowa nt treści wiersza
- Oglądanie zdjęć przedstawiających architekturę Poznania – wyjaśnienie znaczenia słowa stolica Wielkopolski; zapoznanie z herbem Poznania i Warszawy
V TYDZIEŃ 28.04-2.05.2025- „DBAMY O PRZYRODĘ”
- Odkrywanie litery „h, H”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej pt: „Strażnicy przyrody”-udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. Kształtowanie postaw proekologicznych.
- Rozmowa na temat „Jak należy dbać o przyrodę?”.
- Słuchanie wiersza A. Kaczor pt: „Segregowanie śmieci”-rozmowa na temat treści wiersza. Zabawa „Segregujemy śmieci”.
Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka -to lubię” – „Intuicje geometryczne”
- utrwalenie poznanych figur geometrycznych płaskich typu koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt oraz poznanie nowych: rąb, koło podzielone na pół, trójkąt równoboczny, różnoboczny, równoramienny itp. (Dary Froebla)
- poznanie figur geometrycznych przestrzennych typu: kula, sześcian, walec itp. (Dary Froebla)
- zabawy sensoryczne z wykorzystaniem brył: doświadczanie kształtu, wielkości, brył za pomocą dotyku
- zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem brył (Dary Froebla)
- rysowanie kreatywne: kończenie rysunku z figur geometrycznych płaskich
- Teatrzyk matematyczny – „Bajka nowa prostokątna i kwadratowa” / „Trójkątna bajka”
- próby posługiwanie się cyrklem (praca plastyczna „Świat malowany cyrklem”)
ANGIELSKI – MARZEC
PETS AND FARM ANIMALS – ZWIERZĘTA DOMOWE ORAZ WIEJSKIE
– wprowadzenie słownictwa związanego ze zwierzętami domowymi
– „I have a pet” – zapoznanie z tekstem i melodią utworu
– zabawy z piosenką „I have a pet”
– aktywne słuchanie książeczki „1,2,3 which one is me?” – zwierzęta domowe i ich odgłosy
– gry i zabawy językowe w oparciu o flashcards i inne pomoce dydaktyczne
– wprowadzenie słownictwa związanego ze zwierzętami na wsi
– aktywne słuchanie książeczki „1,2,3 which one is me?” – zwierzęta na wsi i ich odgłosy
– gry i zabawy językowe z wykorzystaniem kart do drylowania itp.
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC MARZEC:
I TYDZIEŃ 03 – 07.03.2025- „ZWIERZĘTA Z DZUNGLI I SAWANNY”
- Odkrywanie litery „z, Z” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Dżungla”, nauka piosenki
- Działalność plastyczna pt. „Lew”
- Rozmowa na temat zoo. Poznanie historii powstania ogrodów zoologicznych
- Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach egzotycznych, formułowanie poprawnych zdań nt poznanych zwierząt
- Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza „Gdzie jest żyrafa?”, rozmowa nt treści wiersza
- Zabawa „W sklepie zoologicznym ” – wykorzystanie w zabawie kasy oraz monet i banknotów zabawowych.
- Zabawa „Mieszkam przy ulicy”- utrwalenie znajomości adresu zamieszkania
II TYDZIEŃ 10 – 14.03.2025- „ZWIERZĘTA PÓL I LASÓW”
- Odkrywanie litery „u,U”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt: „Ktosiek”- rozmowa na temat opowiadania, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
- Składanie obrazków z części „Zwierzęta pół i lasów”.
- Wycinanie i składane według instrukcji „Zajączek”.
- Porównywanie tempa poruszania się zwierząt „Kto szybciej, kto wolniej?”.
III TYDZIEŃ 17 – 21.03.2025- „MARCOWA POGODA”
- Odkrywanie litery „c, C”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Słuchanie opowiadania M Strękowskiej- Zaremby pt. W marcu jak w garncu” .Wyjaśnienie znaczenia przysłowia w marcu jak w garncu.
- Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Kolorowe koła”. Zabawa matematyczna „Kule i koła”
- Pożegnanie zimy powitanie wiosny-zapoznanie z ludowym zwyczajem topienia Marzanny.
IV TYDZIEŃ 24 – 28.03.2025- „WIOSENNE PRZEBUDZENIE”
- Odkrywanie litery „ł,, Ł”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Słuchanie wiersza B. Głodkowskiej „Wiosna i moda”-rozmowa na temat treści wiersza. Zastanawianie się jak należy ubierać się wiosną?
- Układanie i rozwiązywanie zagadek „Wiosenne kwiaty”.
- Zabawa matematyczna „Wiosna na łące”-rozwiązywanie zadań z tekstem, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka -to lubię”
„Mierzenie czasu- kalendarz i zegar”
- dostrzeganie rytmu dni tygodnia, dostrzeganie rytmu miesięcy
- posługiwanie się określeniami: dziś / jutro / pojutrze oraz dziś / wczoraj / przedwczoraj
- oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Historia zegara”. Dyskusja nt. „Po co nam zegar?”, poznanie zawodu zegarmistrza
- zapoznanie dzieci z zegarem wskazówkowym oraz elektronicznym
- zabawy z zegarem: poznanie znaczenia wskazówek małej i dużej
- mierzenie czasu trwania różnych czynności np. stoperem, porównywanie czasu trwania różnych czynności, stosowanie określeń: dłużej, krócej.
Kalendarz wydarzeń na luty:
06.02 – Przedstawienie z okazji Dnia Babci i Dziadka
12.02 – Koncert Bonsai
20.02 – Kurs Pierwsza Pomoc dla dzieci
21.02 – Warsztaty chemiczne dla dzieci
25.02 – Papugi u Jagódek
27.02 – Wycieczka do Multikina – Musical „Doktor Dolittle i zwierzęta”.
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC LUTY
I TYDZIEŃ 3-7.02.2025- „CO WIEMY O INTERNECIE?”
- Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „W sieci”
- Słuchanie opowiadania „Jak korzystać z Internetu?”- rozmowa w oparciu o treść wiersza, wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć
- Szukanie informacji o ptakach – z wykorzystaniem multimediów
- Utrwalenie znajomości figur geometrycznych płaskich: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt.
II TYDZIEŃ 10-14.02.2025- „MUZYKA WOKÓŁ NAS”
- Odkrywanie litery „w, W”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Rozmowa na temat : Kim był Fryderyk Chopin i co komponował?, słuchanie wybranego utworu.
- Zabawa „Instrumenty muzyczne”- nazywanie instrumentów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
III TYDZIEŃ 17-21.02.2025- „NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE”
- Odkrywanie litery „p, P” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- „Mikrusek” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej, zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego, rozmowa nt treści opowiadania
- „10 ufoludków” – ćwiczenia w liczeniu, w tym liczenie UFO, ufoludków, układanie i odczytywanie zapisów działań, zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10
- Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „W układzie słonecznym”; nauka utworu
- Przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika
IV TYDZIEŃ 24 – 28.02.2025 „Projekt „Mój wymarzony zawód„
- Budowanie siatki pytań, określanie co interesuje dzieci i czego chciałyby się dowiedzieć na temat zawodów, usystematyzowanie wiedzy nt znanych im zawodów
- Zabawa „Co to za zawód ?”, odnajdywanie w czasopismach, gazetach ludzi różnych zawodów
- „Rozmowa o zawodach związanych z żywieniem”; dostawca produktów, hodowca zwierząt, rolnik, dietetyk, poznanie przepisów kulinarnych, wybór dania do wykonania, rysowanie obrazkowej instrukcji, wykonanie dania – rozwijanie umiejętności planowania własnych działań
- Opowieść ruchowa wg R. Labana „Kucharka”
„Realizacja Projektu Edukacyjnego „Matematyka -to lubię”
„Waga i ważenie”
- ważenie zabawek klockami, stwierdzenie ile klocków ważny dana zabawka
- używanie i stopniowanie określeń dotyczących ciężaru przedmiotów: ciężki, lekki, taki sam, cięższy, lżejszy
- poznawanie różnego rodzaju wag, wyjaśnienie ich roli w określaniu ciężaru przedmiotów
- eksperymentowanie z wagą szalkową: próby ważenia przedmiotów
- eksperyment z małym woreczkiem gwoździ i workiem wacików: rozumienie, że ciężar przedmiotu nie zależy od jego wielkości.
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC STYCZEŃ
I TYDZIEŃ- „MIJAJĄ DNI ,MIESIĄCE, LATA
- Odkrywanie litery „s,S”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Słuchanie opowiadania „O dwunastu miesiącach”-rozmowa kierowana na temat opowiadania, nazywanie miesięcy.
- Oglądanie ilustracji- Drzewa w czterech porach roku-opisywanie wyglądu drzew, nazywanie pór roku.
- Rozwiązywanie zagadek-miesiące, pory roku.
- Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej-łączenie obrazka z jego cieniem.
II TYDZIEŃ- „BABCIA I DZIADEK”
- Odkrywanie litery „b,B”-małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9, zapoznanie z zapisem cyfrowym.
- Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Nasi dziadkowie”-rozmowa na temat opowiadania.
- Rysowanie portretów „Moja babcia, mój dziadek”.
- Nauka wiersza „ Babcia i dziadek”
- Przygotowanie prezentów z okazji święta babci i dziadka.
III TYDZIEŃ- „POMYSŁY NA FERIE-LUBIMY SIĘ BAWIĆ”
- Słuchanie wiersza B. Gellner- „Buty chcą iść na przechadzkę”-nazywanie różnych rodzajów butów: kozaki, kalosze, sandały itp.
- Zabawa z kolorami-mieszanie farb.
- Zabawa „Gdzie jest woreczek?”-posługiwanie się określeniami: na, pod, obok, za.
- Rozwiązywanie zagadek -instrumenty muzyczne. Granie na instrumentach muzycznych.
- Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie, kolorowanie- piłki małe, piłki duże.
IV TYDZIEŃ- „POMYSŁY NA FERIE-WESOŁE ZABAWY”
- Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Czy śnieg jest czysty?”-rozmowa na temat opowiadania.
- Zabawy z guzikami-segregowanie guzików według wielkości, koloru, ilości dziurek.
- Zabawy z wodą-badanie i opisywanie właściwości wody. Rozmowa na temat „Dlaczego musimy oszczędzać wodę?”.
- Zabawy przy piosence „Rodzina bałwanków”.
- Lepienie z masy solnej.
Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”- „Mierzenie długości i mierzenie płynów”
Mierzenie długości:
- zapoznanie z narzędziem pomiaru: miarka krawiecka / miarka stolarska / taśma miernicza / linijka szkolna
- poznanie jednostek pomiaru długości: 1cm / 1 m / 1 km
- zapisywanie wyniku pomiaru długości
Mierzenie płynów:
- przelewanie wody: zwracanie uwagi na zmiany objętości podczas dolewania lub odlewania wody
- mierzenie objętości wody przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie odmierzonej kubkiem wody do różnych butelek; próby wyjaśniania, dlaczego poziom wody w poszczególnych butelkach jest różny
- zabawy z wodą i kroplomierzem
- zapoznanie z opakowaniami płynów: 1 litr / 2 litry / pół litra
Propozycje aktywności na grudzień 2024
02.12 – 06.12.2024
Temat kompleksowy: „Idzie zima ze śniegiem”
- Odkrywanie litery „y ,Y”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Słuchanie utworu Vivaldiego „Cztery Pory Roku” – Zima. Rozmowa nt pory roku – zimy, zapoznanie z oznakami zbliżającej się nowej pory roku
- Praca z wierszem J. Brzechwy „Tydzień”, rozmowa kierowana nt. treści utworu; dostrzeganie zmian odwracalnych i nieodwracalnych
- Analiza utworu A. Widzowskiej „Bałwanek godny Oskara” ; rozmowa nt. bezpiecznych zabaw na śniegu
09.12 -13.12.2024
Temat kompleksowy: „W oczekiwaniu na święta”
- „Świąteczne upominki dla najbliższych” – wykonanie prezentów dla rodziców
- „Geometryczne Mikołaje” – wykonanie Mikołaja z figur geometrycznych
- „Mikołaj i prezenty”- programowanie na macie wielkoformatowej
- „Kolorowe bombki” – zabawy z rytmami z wykorzystaniem Darów Froebla
- Praca plastyczna „Biało za oknem” – malowanie zimowego krajobrazu pasta do zębów
16.12 -20.12.2024
Temat kompleksowy: „Idą święta”
- Odkrywanie litery „r ,R ”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby „Wymarzona choinka”, zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia, rozmowa nt. treści opowiadania
- Zabawy z Darami Froebla – układanie choinki z wykorzystaniem Darów
- Praca plastyczna inspirowana twórczością P. Mondrian „Bombka”
23.12 -27.12.2024
Temat kompleksowy: „W oczekiwaniu na…”
- „Quiz pogodowy „Co robię, gdy…?”
- Zabawa „Świąteczne bingo” z wykorzystaniem guzików oraz plansz o tematyce świątecznej
- „Dokończ świąteczny obrazek” – kreatywne malowanie. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości (przyklejanie kropki / kwadratu itp. na kartkę – kończenie pracy przez dzieci)
- Zabawy matematyczne – porównywanie długości patyczków z których ułożone zostały śnieżynki. Porównywanie kształtów figur wykorzystanych w układance
30.12.2024 – 03.01.2025
Temat kompleksowy: „Czym jest przyjaźń?”
- Słuchanie i omawianie wiersza Iwony Zielińskiej „Nie ma nic cudowniejszego jak przyjaciel”, rozmowa nt. treści , formułowanie własnych pytań, integrowanie grupy
- Tworzenie siatki pytań nt. „Czym jest przyjaźń?”, zapoznanie z pojęciem – przyjaźń
- Słuchanie bajki terapeutycznej. Molickiej „Bajka o dwóch ołówkach”, uświadomienie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka, rozwijanie mowy.
- Historyjka obrazkowa „Powiedz jak mogła skończyć się ta historia”
- Zbiorowa praca „Dekalog prawdziwego przyjaciela”
12.12.2024r. godz. 15.00 – Bajkowe Jasełka w CK „Orle Gniazdo:”
Propozycje dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad
28.10- 31.10.2024r.
Temat kompleksowy: „Moja rodzina”
– Praca z wierszem J. Koczanowskiej „Mama i tata”, rozwijanie mowy dzieci; budzenie szacunku dla rodziców; swobodne wypowiedzi dzieci nt czasu spędzonego z rodziną
– Odkrywanie litery „i, I” – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Kolorowe figury”- ćwiczenia w liczeniu, segregowanie figur wg kształtu, porównywanie liczb posegregowanych figur, układanie obrazka z figur
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4, zapoznanie z zapisem cyfrowym
– Praca z wierszem A. Nosalskiego „O dwunastu braciach” – wprowadzenie nazwy nowego m – ca listopad; zabawa „Pory roku, dni tygodnia i miesiące”
04.11-08.11.2024r.
Temat kompleksowy: „Mój dom”
– Słuchanie wiersza „Dom rodzinny” P. Beręsewicza. Rozmowa kierowana. Opisywanie wyglądu własnego domu; zabawy w wyróżnianie głosek w nagłosie / wygłosie wyrazów związanych z domem
– Odkrywanie litery „T” małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Zabawy matematyczne „W szafie Olka i Ady”- rozwijanie umiejętności klasyfikowania, dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
– Rozmowa kierowana nt zwierząt hodowlanych w domu; nazywanie zwierząt, określanie warunków w jakich żyją; czytanie całościowe wyrazów: ptaki, ssaki, ryby
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5, zapoznanie z zapisem cyfrowym
12.11-15.11.2024
Temat kompleksowy: „Moje prawa i obowiązki”
– Odkrywanie litery „d, D”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Rozmowa nt praw i obowiązków dzieci oraz ochrony przed przemocą. Zapoznanie się z numerem ogólnopolskiego telefonu dla ofiar przemocy w rodzinie 800 120 002
– Projekt „Matematyka – to lubię” – porównywanie liczebności zbiorów / liczb z wykorzystaniem symboli: =, <, >
18.11-22.11.2024
Temat kompleksowy: „Moje zdrowie i bezpieczeństwo”
– Odkrywanie litery „k, K”- małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6, zapoznanie z zapisem cyfrowym
– „Cztery pory roku” – rozmowa przy planszy dydaktycznej. Opisywanie poszczególnych pór roku, wymienianie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla każdej z nich.
– Praca z opowiadaniem A. Widzowskiej „Zębowa przygoda”; rozmowa nt treści opowiadania, rozwijanie mowy, zachęcanie do dbania o zęby
25.11-29.11.2024
Temat kompleksowy: „Jak wyglądał świat przed milionami lat?”
– Odkrywanie litery „l ,L’ – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
– Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, zapoznanie z zapisem cyfrowym;
– Projekt „Matematyka to lubię” – porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie znaków matematycznych; =,+,- oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
– „Z wizytą pod ziemią” – praca z obrazkiem inspirowana opowiadaniem Karaszewskiego „Węgiel” rozmowa nt treści opowiadania, Budzenie szacunku dla pracy.
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
I TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD”
- rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców
- segregowanie warzyw i owoców
- poznanie figury geometrycznej: kwadrat
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Idą witaminki”
- poznanie litery „o,O” -układanie modeli i schematów wyrazów z literą „o, O” np.: oko, Ola
- poznanie cyfr: 1, 2
II TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT”
- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt leśnych-rozwiązywanie zagadek
- układanie historyjki „Jak Kolczatek szukał mieszkania”-słuchanie ciekawostek o jeżu
- rozpoznawanie i nazywanie ptaków odlatujących do ciepłych krajów i pozostających w Polsce na zimę
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Wiewióreczka”
- poznanie litery „a,A”-układanie modeli i schematów wyrazów z literą „a,A” np.: aparat, Ala
III TYDZIEŃ- „CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY?”
- układanie historyjki obrazkowej „Jak powstaje chleb?”. Rozmowa na temat pracy: rolnika, młynarza, piekarza
- zabawa badawcza „Jaka jest glina, jaki jest piasek? Co z nich otrzymujemy? Badanie rozpuszczalności gliny i piasku-wyciąganie wniosku:glina i piasek nie rozpuszczają się w wodzie
- ćwiczenia grafomotoryczne: rysowanie po śladzie, pisanie liter po śladzie
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej- składanie obrazków z części „Zawody”
- poznanie litery „m,M”-układanie modeli i schematów wyrazów: mama, Marta
IV TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM”
- poznanie figury geometrycznej prostokąt na podstawie wiersza M. Terlikowskiej-”Prostokąt”
- zabawa „ Gdzie schowała się kropelka?”-zabawa na zasadach zabawy „ciepło-zimno”
- zabawy przy piosence „Taniec w deszczu”
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej-rozpoznawanie i nazywanie dźwięków z otoczenia (ulewa, wiatr, wichura itp)
- poznanie litery „e,E”-układanie modeli i schematów wyrazów: ekran, Ela
Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”- październik- „Rytmy”
ZAGADNIENIA NA MIESIĄC WRZESIEŃ
I TYDZIEŃ- „TO JESTEM JA”
- poznanie kolegów i koleżanek z grupy
- utrwalenie nazw części ciała
- poznanie narządów zmysłu
- dostrzeganie podobieństw między dziećmi i rodzicami
- poznanie różnych regionów Polski-rozmowa na temat „Gdzie spędzaliśmy wakacje”
II TYDZIEŃ- „MOJA GRUPA”
- ustalenie zasad postępowania w grupie-KODEKS GRUPOWY
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Dziękuję, proszę, przepraszam”-utrwalenie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren.
- rozróżnianie prawej i lewej strony
- nazywanie zjawisk pogodowych, nazywanie pór roku, miesięcy, dni
III TYDZIEŃ- „MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA”
- utrwalenie zasad ruchu drogowego- wycieczka na skrzyżowanie
- utrwalenie znajomości numerów alarmowych
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi
- zapoznanie z figurą geometryczną : koło
- klasyfikowanie przedmiotów na podstawie jednej cechy : wielkość
IV TYDZIEŃ- „IDZIE JESIEŃ PRZEZ LAS I PARK”
- poznanie oznak nowej pory roku: jesieni
- nazywanie drzew i ich owoców np.: dąb-żołędzie, kasztanowiec -kasztany, jarząb-jarzębina
- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki „Idzie jesień przez świat”
- poznanie grzybów jadalnych i trujących
- tworzenie zbiorów „Dary jesieni”-rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych
Realizacja Projektu edukacyjnego „Matematyka to lubię”- wrzesień :orientacja w przestrzeni.
Angielski: „Classroom rules”
- „Say hello, say goodbye” – utrwalenie piosenek na powitanie i pożegnanie
- „Classroom rules” – zapoznanie grupy z zasadami obowiązującymi na zajęciach z języka angielskiego
- „Classroom rules” – gry i zabawy językowe utrwalające poznane słownictwo i zwroty
- Aktywne słuchanie książeczki „It is school time”; wprowadzenie słownictwa związanego z przyborami szkolnymi
- „It is school time” – gry i zabawy językowe utrwalające słownictwo i zwroty związane z przyborami szkolnymi